Nová ředitelka Jana Bittnerová se pustila do změn, které by měly přispět ke zlepšení pošramocené pověsti místní základní školy.
Bylo zrušeno odpolední vyučování
Upravila rozvrh vyučovacích hodin tak, aby se přizpůsobil zájmům, kroužkům, volnočasovým a mimoškolním aktivitám dětí, především těch z druhého stupně, které byly dříve neúměrně zatěžovány odpoledním vyučováním. To v zimních měsících končilo až za tmy.
Kroužky
Škola rozšířila nabídku kroužků a v současnosti nabízí tyto:
- výkonové hraní na PC,
- tvůrčí dílničky,
- florbal,
- volejbal,
- hra na kytaru i na flétnu,
- malý průzkumník – přírodovědný a ekologický kroužek,
- kroužek keramiky,
- zdravotní tělesná výchova, tzv. “jóga”,
- dramatický kroužek,
- street dance.
Odešla učitelka Dvořáková
Daleko nejvýznamnější událostí posledních dní je však odchod paní učitelky Dvořákové. Učitelky, která se díky svým “netradičním” výchovným metodám dostala až do pořadu Černé ovce na ČT a kvůli níž, školu opustilo nemálo místních dětí.
Pověst školy
Dílčí kroky ředitelky Jany Bittnerové a započatá úzká spolupráce školy s novým vedením obce dávají naději k tomu, že zvyšující se kvalitou výuky, širší nabídkou kroužků a pozitivním přístupem k žákům se postupně napraví značně pošramocená pověst školy. Zamezení dosavadnímu odlivu žáků a návrat alespoň části těch, kteří v minulosti školu opustili, by značně ulevilo i obecnímu rozpočtu.
Za loňský školní rok muselo být za tzv. “výjimku z počtu žáků” z obecního rozpočtu vyplaceno přes půl milionu korun. Letos žáků ještě ubylo a k tomu se ještě zvýšil tzv. normativ za žáka, což znamená, že tato částka ještě poroste!!!
Hlubší zamyšlení nad skalickou škole z pera paní ředitelky naleznete zde.
Dobrý den, dovolte, abych také malinko přispěl. Ona je pravda vždy někde uprostřed. Souhlasím s paní Řezbovou a zastávám názor, že základní výchova dětí se opomíjí což je hlavním úkolem rodiny. Taky souhlasím s panem Hlavatým, protože i já jako Husákovo dítě jsem zažil učitelku, která šikanovala vybraná dítka. Já osobně vím jaké to je, protože jsem dítko z rozvedené rodiny, což za starých časů byla rodina základ státu a byl jsem používaný jako odstrašující příklad pro ostatní děti. Neumím posoudit přímo jednání paní Dvořákové, protože naše děti se na školní docházku teprve připravují. Ale odchod paní Dvořákové byl hlavně z důvodu silného tlaku větší části rodičů a škola musí na toto reagovat bez ohledu na to, zdali s paní Dvořákovou sympatizuje, či nikoliv. Škola je nucena prioritně řešit početní stav žáků. Mohlo by dojít k extrému, že dětí bude takový nedostatek, že se zřizovatel v rámci hospodaření obce rozhodne školu zrušit. A to si z nás určitě nikdo nepřeje.
Plně souhlasíme s komentářem Veroniky Řezbové.
Je mi trochu smutno,z toho jak se tady opěvuje odchod uč.Dvořákové, autor článku zřejmě zapoměl, že ne každé dítě a rodič měl problém s touto učitelkou. Dovolím si jí hodnotit z toho důvodu, že učila všechny moje 3 děti, každé dítě je jiné ale žádné nemělo problém. Na kauzu Černé ovce si velice dobře pamatuji,osobně jsem byla přítomna ?..A vím že to co tam mělo zaznít bylo záhadně vystrizeno?…Za mě to byla jediná učitelka,která si dokázala zjednat respekt..ano byla přísná. .ale je třeba si uvědomit, že ne vždycky za vše může učitelka. Mnozí rodiče by měly přestat být naivní a vidět ve svých dětech nejuzasnejsi děťátko na světě. Já jsem Husakovo dítě ?a v te době byl pro nás největší trest ,když si na nás učitel stěžoval u rodičů, protože jsme doma ještě dostaly na prdel.Dnes je bohužel moderní jakýsi trend,že když dítě ve škole neposlechne nebo nesplní svoji povinnost,tak je blbý učitel ale nikoliv dítě. A nejlépe se dotyčný učitel odstraní z cesty děťátka. No…nemyslím si ,že je to ideální příprava dítěte na život…život je krutá realita a dítě je nebude mít stále za(zadkem).
Jsem rovněž “Husákovo dítě” a podobnou učitelku jako je paní Dvořáková jsem taky zažil a možná právě proto jsem teď v této věci citlivější.
Naše děti jsme spolu s dětmi sousedů z Hradce přehlásili ze Skalice do Chocerad tuším rok po této kauze a učitelka Dvořákovou nebyla hlavním důvodem, proč jsme tak učinili. Byla jím celková atmosféra ve škole i způsob výuky některých předmětů. Našeho kroku jsme nikdy nelitovali, ač dodnes neseme následky v podobě dovážení mladší dcery do 10 km vzdálených Chocerad, což nám značně komplikuje život.
Vrátím se však k současné situaci na škole. Ve stejnou chvíli, kdy učitelka Dvořáková rozvázala poměr ve skalické škole, přehlásili naši kamarádi, nevěda, že končí, svou dceru do Kostelce, právě kvůli paní učitelce. Zažívali od začátku tohoto školního roku to samé co my, před osmi lety. Dcera se jim budila před čtvrtou hodinou ráno ve stresu, zda má vše připravené do školy.
Situace školy však i po odchodu p. Dvořákové zůstává vážná a pokud se nepodaří v dohledné době navýšit počet žáků, stane se neúnosnou. Doplácet téměř 1 milion korun (13 žáků x 72.000 Kč = 936.000 Kč) za chybějící žáky si obec nebude moci dovolit každý rok. Platba oněch závratných 72 tisíc korun za každého chybějícího žáka (potřebný počet pro nulovou úhradu je 119 žáků) pro nás znamená to, že musíme bojovat o setrvání každého jednoho z nich. A v této perspektivě, je dle mého názoru, odchod paní učitelky Dvořákové jedině přínosem.
Ano, máš pravdu
Ještě si dovolím upřesnit výčet kroužků fungujících na naší škole: Zdravotní tělesná výchova, tzv. “jóga”,dramatický kroužek, street dance a výkonové hraní na počítači.
Vzhledem k opravdu malému počtu žáků ve skalické škole je možnost doslova nadstandartního přístupu k dětem, což se mnozí učitelé opravdu snaží využívat.
Martina Studzinská, učitelka ZŠ Stříbrná Skalice
Moc děkuji, kroužky jsem do článku doplnil.