Posázavský pacifik

Posázavský pacifik je vžitý název pro železniční trať, jež byla vybudována na přelomu 19. a 20. století mezi Prahou a Světlou nad Sázavou. Ve své době přinesla do regionů, kterými probíhala, hospodářský vzmach, především usnadněním transportu kamene z četných lomů, dřeva z hustých lesů a v neposlední řadě i výrobků ze skláren v Sázavě (Kavalír) a Samechově (Růženín). Rovněž do končin podél trati, kryjící se až na výjimky s řekou Sázavou, přivedla turisty a trempy, kteří ji jako první začali, díky její podobnosti se severoamerickou železnicí překonávající rovněž četná údolí, soutěsky, mosty a tunely, nazývat „pacifikem“.

posazavsky-motoracek-fotoV současné době (léto 2016) se můžete po této historické trati projet Posázavským motoráčkem – jízdní řád zde, který poprvé vyráží 25. 6. a pak každou prázdninovou sobotu z Lysé nad Labem, přes pražské hlavní nádraží, Vrané nad Vltavou do Čerčan. Až do Kácova, přes Čerčany, Sázavu a Ledečko, jede motoráček z pražského hlavního nádraží jen ve dnech 2., 30. 7. a 20. 8. 2016.

Mimo prázdnin i během nich, lze historickou tratí Posázavského pacifiku projet běžnými linkami z Prahy do Čerčan – trať č. 210 a z Čerčan do Světlé nad Sázavou – trať č. 212.

Jak trať vznikala:

  • pacific-foto-nahledv roce 1894 byl hotov plán stavby z Modřan do Čerčan
  • v roce 1897 byly zprovozněny tyto úseky: nejprve Čerčany – Prosečnice, dále Modřany – Vrané nad Vltavou – Dobříš a Prosečnice – Jílové u Prahy
  • mezi lety 1898 a 1900 se budovala trať Jílové – Skochovice
  • v letech 1899 až 1901 se budoval úsek z Čerčan přes Rataje do Kolína
  • a mezi lety 1902 a 1903 odbočná trať z Ratají do Kácova.

Zajímavosti:

  • ocelový most u Davle z roku 1905. Točil se zde americký válečný snímek Most u Remagenu. Zajímavostí je, že zde byl pro potřeby natáčení vybourán a následně zasypán falešný železniční tunel
  • foto-historie-jehlaskalní útvar „Pikovická jehla“ či „komín“ u Petrova. Železničním zářezem umocněná kamenná dominanta s výškou 40 m od hladiny řeky Sázavy
  • kamenný železniční viadukt u Žampachu. Nejvyšší (41,5 m) kamenný most v České republice vystavěný v letech 1898-1899 nad údolím Kocour
  • podhradní městečko Odranec na úbočí pod zříceninou hradu Stará Dubá u obce Hvězdonice. Trať zde protíná hradby u zbytků věžovitých bran
  • ocelový most v Ratajích. Most vyrobený v roce 1900 má jediné pole a je dlouhý 72,6 metru.

Mapa tratě Posázavského pacifiku:

posazavsky-motoracek-mapa-web

zdroj: Kocurová, V. – Posázaví, Zmizelé Čechy. Praha 2013.

Štítky: