Letecká nehoda u Černých Voděrad v roce 1954

Den před Štědrým dnem v roce 1954 se staly dvě letecké nehody, dvou téměř totožných strojů (Lisunov Li-2), vypravených maďarskými aeroliniemi Malév na stejné trase z Budapešti do Prahy a v hodinovém rozmezí, naštěstí bez obětí na životech. Jedno z letadel nouzově přistálo u Černých Voděrad.

Letadla měla přistát v Praze a pokračovat dál do Berlína. Problémy obou letadel nastaly při přeletu Českomoravské vrchoviny, kde je čekala studená fronta se silným větrem a sněžnými bouřkami. První stroj s registrační značkou HA-LII začal mít problémy s námrazou a s výkonem motorů již u Havlíčkova Brodu a nouzově přistál u obce Bratroňov. Nehoda se obešla bez větších zranění.

Lisunov HA-LIF

Lisunov HA-LIF

Druhé letadlo s registrační značkou HA-LIF, které převáželo 28 cestujících a 5 členů posádky, mělo stejné problémy jako dříve startující Lisunov, ale dostalo se až k Praze. Když mu tam kvůli silnému větru nedovolili přistát, rozhodla se posádka letounu s docházejícím palivem zamířit na letiště v Benešově. Při vyhýbání se námraze a turbulencím sestupem do nižších poloh se stroj ocitl pouhých 200 metrů nad terénem. Díky špatné manipulaci palubního mechanika s ovládáním motoru při nabírání výšky vysadil levý motor. Letadlo prolétlo pod elektrickým vedením na dřevěných sloupech a nouzově přistálo nedaleko Černých Voděrad. Vážněji zraněn byl pouze bulharský cestující pobývající v té době na toaletě.

Za příčinu pádu obou letadel nebylo vyšetřovací komisí označeno počasí, nýbrž selhání posádky při manipulaci s motory a rozhodnutím klesat v oblačnosti.


Na článek uveřejněný v roce 2013 Terezou Šírovou na www.technet.idnes.cz, ze kterého jsem čerpal výše popsané události, mě až přednedávnem upozornil kamarád Honza Kotoun, který spolu s Martinem Zámečníkem ve snaze najít místo přistání Lisunova provedl rozbor archivních fotografií a průzkum terénu u Černých Voděrad. Jako místo nouzového přistání označili místo na poli jihovýchodně od Černých Voděrad, severně od hřbitova.

Honzou a Martinem identifikované místo přistání

Honzou a Martinem nesprávně identifikované místo přistání

Na zaslaných srovnávacích fotografiích mě hned od počátku zarazily výrazné terénní disproporce, autory průzkumu obhajované změnami v zalesnění od roku 1954.

Honzou a Martinem nesprávně identifikované místo přistání

Honzou a Martinem nesprávně srovnaná místa

letecka-nehoda-text

Nalezená fotografie

Na maďarských stránkách jsem našel ještě jednu fotografii, která v článku uveřejněna nebyla a kluci s ní tudíž nepracovali. Autorku textu Terezu Šírovou jsem poprosil o vyvrácení mých pochyb, že letadlo skutečně skončilo na poli u Černých Voděrad, neboť na internetu dostupný tento údaj není a i u nově objevené fotografie je uvedena jiná obec. Autorkou zaslaný materiál, část ofocené Souhrnné zprávy o nouzovém přistání letadla HA-LIF, mé pochyby však vyvrátil. Zbývalo jediné, vyrazit do terénu.

Nejprve jsem obhlídnul místo, které označili Honza s Martinem a potvrdil si, že musím hledat jinde. Vodítkem mi byl i výše zmíněný údaj, pocházející z výpovědi kapitána, o elektrickém vedením na dřevěných sloupech, které letadlo podletělo než nouzově přistálo. Chvilku jsem s vytištěnými fotografiemi bloumal po polích mezi voděradským hřbitovem a chatovou osadou Havírna, než mě napadlo podívat se na západní stranu kopce, směrem k chatové osadě Dolina.

Skutečné místo nouzového přistání letadla Lisunov s registrační značkou HA-LIF

Skutečné místo nouzového přistání letadla Lisunov s registrační značkou HA-LIF

Na svahu sklápějícím se jihozápadně od Černých Voděrad do údolí Zvánovického potoka, kousek od elektrického vedení, jsem identifikoval skutečné místo nouzového přistání letadla Lisunov s registrační značkou HA-LIF.

Pohled od východu do údolí Zvánovického potoka

Srovnávací pohled od východu do údolí Zvánovického potoka

Srovnávací pohled od jihu směrem k vrchu Kobyla v pozadí

Srovnávací pohled od jihu směrem k vrchu Kobyla v pozadí


 

O havárii válečného letounu Junkers Ju 88A u Ondřejova z roku 1943 si můžete přečíst zde – www.leteckabadatelna.cz

Havárie letounu Junkers Ju 88A

Havárie letounu Junkers Ju 88A