Pády a havárie letadel v našem okolí

Nedávno jsem byl osloven jedním badatelem z Klatovska, který v minulosti vlastnil chatu na Čapíku a Stříbrnoskalicko dobře zná, zda bych mu, ve spolupráci s místními pamětníky, nepomohl s dohledáním místa dopadu Migu-19, ke kterému mělo dojít v roce 1961 u Kostelních Střimelic.

Dvě známé havárie letadel

Musím přiznat, že jsem do té doby ve svém blízkém okolí registroval pouze dvě nehody:

Po několika neúspěšný pokusech jsem zašel za svým sousedem, panem Františkem Dlabalem, který hned jak slyšel slovo Mig začal vyprávět: „Jó, to letadlo tenkrát spadlo do toho ďolíku u Střimelic, jak je ten rybníček. Už hořelo, když padalo, byla to prej taková ohnivá koule. To bude věděl Janovskej, patří jim ta louka, na kterou to spadlo.“

Hned ten den odpoledne jsem zavolal mladému Jardovi Janovskému. O havárii od svého táty, který byl v době pádu malý kluk, moc dobře věděl. Dokonce v minulosti již pár kousků z Migu na louce posbíral. Dohodli jsme se na schůzce v místě údajného dopadu a přizvali badatele z Klatovska. Tomu se za pomoci detektoru podařilo pár dalších kousků ze zříceného letounu dohledat, viz fotografie na konci článku.

Mise Mig byla tedy u konce. V budoucnu by měl o pádu letounu u Kostelních Střimelic v jednom tištěném periodiku vyjít článek. Budu vás informovat.


Pády tří letadel v našem okolí

Následuje popis havárií tří letadel, ke kterým došlo v našem okolí a podařilo se mi o nich dohledat následující informace.

Mapa míst havárií letadel v našem okolí

ROK 1943

20. 5. 1943

JUNKERS JU 88 A4

Text z webu www.leteckabadatelna.cz:

Junkers JU 88 A4

K havárii letounu Junkers Ju 88A došlo několik set metrů od hvězdárny Ondřejov, na vrcholku kopce Pecný. Bližší okolnosti se mi zatím nepodařilo zjistit. Z letadla dle pamětníků vyskočili na padácích dva členové posádky, neřízený stroj se zaryl do země v lese. Na místě havárie byly Svatoplukem Vyvážilem ze Severočeského leteckého archivu v roce 2009 vyzdviženy části chladiče motoru a několik drobných trosek. Následující rok jsem se na místo vypravil, podařilo se mi najít ještě několik zajímavých fragmentů.


ROK 1954

23. 12. 1954

LISUNOV LI-2

Lisunov Li-2

Text z článku: Letecká nehoda u Černých Voděrad v roce 1954.

… letadlo s registrační značkou HA-LIF, které převáželo 28 cestujících a 5 členů posádky, mělo stejné problémy jako dříve startující Lisunov, ale dostalo se až k Praze. Když mu tam kvůli silnému větru nedovolili přistát, rozhodla se posádka letounu s docházejícím palivem zamířit na letiště v Benešově. Při vyhýbání se námraze a turbulencím sestupem do nižších poloh se stroj ocitl pouhých 200 metrů nad terénem. Díky špatné manipulaci palubního mechanika s ovládáním motoru při nabírání výšky vysadil levý motor. Letadlo prolétlo pod elektrickým vedením na dřevěných sloupech a nouzově přistálo nedaleko Černých Voděrad. Vážněji zraněn byl pouze bulharský cestující pobývající v té době na toaletě.

Za příčinu pádu obou letadel nebylo vyšetřovací komisí označeno počasí, nýbrž selhání posádky při manipulaci s motory a rozhodnutím klesat v oblačnosti.

 


ROK 1961

17. 4. 1961, 23:15

MIG-19P

Výňatek z knihy Ocelový hřebec Mig-19 od Libora Režňáka:

MIG-19P

Obecná nervozita se vkrádala i do práce každého jednotlivce. Krátkodobě přerušená série nepříjemných leteckých událostí pokračovala a nemohla minout ani nadzvukové „devatenáctky“. Krátce po sobě došlo ke zničení hned dvou strojů. První, letoun MiG-19PM v.č. 651039 v účetní hodnotě 3 490 500 Kčs lehl popelem na stojánce letiště Plzeň-Líně (Detektor). Stalo se tak 13. dubna v dopoledních hodinách, během provádění motorové zkoušky. Celý svět oslavoval včerejší let kosmonauta Jurije A. Gagarina, ale technici 5. slp npor. Brejcha a npor. Janovský měli jiné starosti. Krátce po „nahození“ motorů zaregistrovali výbuch v prostoru levé pohonné jednotky a jen o vlásek unikly z dosahu desetimetrových plamenů. Letoun v ceně 4 miliony Kčs shořel za 3 minuty…

Druhou „devatenáctku“ odepsalo o čtyři dny později. Tentokrát letoun MiG-19P v.č . 620917, ale nyní ze stavu 1. slp České Budějovice. Byl ztracen jihovýchodně Říčan za velmi dramatických okolností. Pilot I. třídy 3. přepadové letky kpt. Jaroslav Veverka si na danou událost dobře vzpomíná. Vycvičený letec dne 17. dubna 1961 ve 23.10 hod prováděl přepad vzdušného cíle, letounu MiG-15 při rychlosti 800 — 900 km/hod. Závada rychloměru ovlivnila automat řízení ARU-2V, který se přestavil do polohy „velké rameno“- a jemné potlačení řídící páky letoun okamžitě převedlo do prudkého klesání. Stroj přešel do okolo zvukové rychlosti, letec neměl dostatek sil k přitažení řídící páky a bez dalšího otálení zatáhl za záclonku katapultáže. Jako v případě zalétávacího pilota V. Davida však záchranný systém nefungoval! Zaskočený kapitán bleskově odpálil překryt kabiny, ale zase nic! Rychle tedy zmáčknul madla na sedačce, aby provedl katapultáž skrz plexisklo překrytu, jenže k vystřeleni ani nyní nedošlo! Zoufalý pilot zkoušel všechno možné a jak nakonec svůj stroj opustil si vůbec neuvědomuje. Opuštěný letoun havaroval u obce Kostelní Střimelice, pilot se na padáku snášel do černé tmy. Stejně jako „Půlnoční kovboj“ Z. Kalousek od 4. slp záhy pochopil, že padá do rybníku!

Usilovným taháním za šňůry záchranného padáku však směr „letu“ změnil a dopadl do lesa. Visel ve větvích a cítil stékající krev, která kapala do listí na zemi. Při katapultáži utrpěl otevřenou zlomeninu levé ruky, přesto z koruny stromu „nějak“ seskočil na zem, přičemž si způsobil frakturu levé nohy. V šoku ležel na zemi, kde jej záhy našli místní občané. Byl zachráněn. Zranění se léčila dlouho, ale houževnatý pilot se po roce k létání vrátil. Ztráta letounu byla vyčíslena částkou 2 135 691 Kčs.